En ursinning kulturfestival

March 22, 2019

En ursinnig kulturfestival!

Ur frustration över att inte bli lyssnade på skapade folk i Västerbottniska Jörn kulturprojektet Lyssna på oss. Efter tre års kreativ process är det snart dags för ett crescendo i form av Ursinnig festival som genomförs 24 maj - 6 juni. Ett av Kulturrådets satsningar på Kreativa platser som pågått sen 2016 på 23 platser i landet.

”Ursinnet”, som gav drivkraft åt projektet och festivalen dess namn, har med tiden utvecklats till ”ur sinnet växte viljan att skapa”, säger en av projektledaren; Rose-Marie Lindfors, Skelleftebygdens Berättarförening.

– Det var en urkraft som under resans gång gett upphov till massor av kreativt skapande som engagerat så många människor i Jörnsbygden. Det vill vi nu visa upp, inte som en avslutning utan som början på en framtid med en levande landsbygd.

Urpremiär på Sara Lidman-inspirerade LEV!

Ursinnig festival är fylld med både lokal och gästspelande kulturkraft. En av höjdpunkterna blir urpremiären 25 maj på LEV! – ett scenkonstverk av och med Ellenor Lindgren. Det bygger på Sara Lidmans tal som agitator. Som Sara skrev i Oskuldens minut: ”Man måste leva medan man håller på! som vi säger i Jörn; Lev!” Sara Lidman får dessutom sig tillägnad en särskild dag under festivalen.

Flygande drömmar och utställning i mörker

Festivalen bjuder i övrigt på två veckor med mångskiftande kulturupplevelser som invigningens smakprov på Flygande drömmar – en föreställning skapad av skolans elever. Ulph Nyström, producent vid Sveriges Radio, återvänder till Jörn och medverkar vid invigningen som blir en fest för alla sinnen. Konstutställningar öppnar. Söndag 26 maj är det vernissage på Norrsken – en upplevelsebaserad utställning i totalt mörker där besökarna bär pannlampa. Det blir även matkultur från när och fjärran, Jörns revyn med nya berättelser, bokpresentationer, körsång, film,  kulturarv, hembygd och mycket mera.

Vill sprida berättelserna om Jörn

Syftet med projektet Lyssna på oss är att göra det möjligt för människor som lever i Jörn att påverka, driva och utveckla kulturlivet - som deltagare, utövare och publik, berättar Ann-Sofi Burström och Ingalill Degerfeldt  festivalgeneraler i Jörn.

– Vi vill lyfta engagemanget, utveckla kreativiteten och sprida berättelserna om Jörn som en plats mitt i världen fylld av människor som vill göra skillnad.

Under 2018 har det funnits lokala arbetsgrupper som skapat grunden för det programmet. Samverkan har skett med folkbildningen, idrottsföreningar, svenska kyrkan, förskola, skola, biblioteket, kulturskola, konstkonsulent,  och de föreningar med ideella krafter och eldsjälar som finns bland kulturaktörer i bygden.

Po Tidholm avslutar med framtidsspaning

Festivalen avslutas 6 juni då författaren och journalisten Po Tidholm återvänder till Jörn med föreläsningen Kartan – en tillbakablick och summering på turnén Lokalsamtal och på vad som hänt i landet sedan valet hösten 2018.

Sedan följer en statusuppdatering på det politiska läget i Skellefteå och vi gör en lokal framåtspaning, vart är vi på väg i fråga om landsbygd/näringsliv och kulturfrågor som detta projekt "Lyssna på oss i Jörn" har handlat om.

Här blir lokala politiker inbjudna att delta i ett samtal om landsbygd och kulturens utveckling.

- - - - - - - - - - - -

Fakta och kontaktpersoner

Ursinnig festival pågår 24 maj - 6 juni

Huvudarrangör är JESS Jörns evenemang och samhällsservice och  Skelleftebygdens Berättarförening tack vare stöd från Kulturrådets satsning  Kreativa platser (kulturradet.se)

För mer information kontakta oss på ursinnigfestival@gmail.com eller besök oss i Jörn på JESS, Storgatan 34, där finns festivalgeneralerna Ingalill Degerfeldt och Ann-Sofi Burström.

Information ges även av Rose-Marie Lindfors, projektledare, via mail: ursinnigfestival@gmail.com samt tel 070 649 44 39

Följ oss på facebook Lyssna på oss i Jörn eller på www.berattarforeningen.com

Utvalda inlägg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Senaste inlägg

August 25, 2019

November 23, 2018

Sök efter taggar

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Följ oss

Berättarföreningen